Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 121812 sökträffar

Fysik 4: Modern fysik med fysikdidaktik

Kursen består av fyra delkurser: Atom- och molekylfysik, 7,5 hp Kärnfysik, 7,5 hp Partikelfysik, kosmologi och acceleratorer, 7,5 hp Fysikdidaktik, 7,5 hp Delkurserna inom fysik ges på engelska, medan delkursen i didaktik ges på svenska.

Historia 1

Historia I är den första terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du får en introduktion till historiedidaktiken och goda allmänna kunskaper i historia. Historia 1 handlar både om vad historia är som vetenskap, historiedidaktik och den historiska utvecklingen från forntid till nutid. Du studerar svensk, nordisk och europeisk historia med utblickar mot andra vä

Historia 2

Historia 2 utgör tillsammans med Historia 3 den andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet.  Du får praktiska didaktiska kunskaper samt kunskaper i akademiskt skrivande. Behörig att läsa kursen är den som har minst 15 hp från Historia 1 eller motsvarande. Kursens innehåll Historia 2 inleds med en didaktisk kurs om att un

Historia 3

Historia 3, 15 hp, avslutar andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du är behörig att läsa Historia 3 om du har minst 15 hp från Historia 1 (ÄHID01). Du läser en kurs i historisk metod och skriver en kortare vetenskaplig uppsats.   Kursens innehåll I metodkursen lär du dig centrala metoder som används i historisk forskning. Du arbetar praktiskt med

Historia 4

Historia 4, 30 hp, är tredje terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du är behörig att läsa Historia 4 om du har minst 45 hp från Historia 1, Historia 2 och Historia 3. Dessutom finns kravet att uppsatskursen på Historia 3 (ÄHID03) ska vara klar för tillträde till kursen.   Kursens innehåll Historia 4 ger dig fördjupade ämneskunskaper och specialisering geno

Italienska 1

Kursen ger grundläggande skriftlig och muntlig språkfärdighet genom träning i grammatik, ordkunskap, uttal, hörförståelse, samt övergripande kunskaper om Italiens språk, litteratur, samhälle, kultur och historia. I kursen ingår dessutom ämnesdidaktiska seminarier med syfte att introducera lärarstudenten till det kommande yrket. Studenten ges kunskaper och färdigheter i grundläggande dida

Italienska 3

I kursen läggs stor vikt vid den muntliga och skriftliga språkfärdigheten samt vid textläsning och textförståelse. I förhållande till den föregående kursen (ÄITD12) breddas och fördjupas kunskaperna om italienska språket och dess litteratur och kultur ytterligare. Kursen ger också kunskaper och färdigheter i undervisning av italienska, genom studiet av språkinlärning och språkdidaktik och genom sp

Kinesiska 1 med ämnesdidaktik

Kursen behandlar genom textläsning och olika slags övningar huvuddragen i kinesisk syntax ur ett kontrastivt perspektiv. Den skriftliga språkfärdigheten tränas främst genom återkommande övningar där aktuell grammatik står i fokus. Den muntliga språkfärdigheten tränas dels genom samtal kring aktuella läromedelstexter och dels genom diskussioner kring vardagliga teman. Under hela kursens gång tränar

Matematik 1 för ämneslärare: Envariabelanalys

Kursens övergripande mål är att studenten utvecklar förståelse för centrala begrepp, resultat och metoder inom envariabelanalys och tillämpar dessa metoder för att lösa standardproblem inom differential- och integralkalkyl för funktioner av en variabel. Kursen syftar till att studentern utvecklar sin förmåga att kommunicera matematik i tal och skrift samt att läsa matematiska texter. Kur

Matematik 1 för ämneslärare: Algebra och vektorgeometri

Kursens övergripande mål är att studenten tillägnar sig en djupare förståelse för algebrans grunder samt kunskaper om vektorgeometri och grunderna för lineär algebra. Särskild vikt läggs vid att utveckla den matematiska teorin på ett systematiskt sätt som bidrar till att stärka studentens förmåga att tillgodogöra sig matematisk text, att föra ett matematiskt resonemang, att lösa problem av bå

Matematik 1 för ämneslärare: Beräkningsprogrammering med Python

Kursen övergripande mål är att studenterna utvecklar en förståelse för grundläggande principer och tekniker inom beräkningsprogrammering med fokus på Python, samtidigt som de förbättrar sin förmåga att kommunicera tekniska koncept och förbereder sig för att undervisa ämnet genom praktisk tillämpning och utveckling av pedagogiska strategier.

Matematikdidaktik 1

Kursen övergripande mål är att studenten ska kunna koppla förvärvade kunskaper i envariabelanalys, algebra och vektorgeometri med grundläggande metodik för matematikundervisning i gymnasieskolan. Vidare syftar kursen till att förbereda studenten för den verksamhetsförlagda delen av ämneslärarutbildningen.

Specialdidaktik med inriktning attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumtillstånd (AST)

Kursen riktar sig till dig inom skola, vård, omsorg och rättsväsendet som har till uppgift att utbilda och undervisa barn och vuxna med autism och ADHD. Syftet med kursen är att utveckla förståelse för vad som är viktigt att beakta vid lärandesituationer kopplat till de symptom som kännetecknar lärande hos individer med autism och ADHD, samt hur man kan anpassa undervisningsinsatser